Week 1 | Vegan Challenge

Het is al weer bijna een jaar geleden dat ik vegetariër ben geworden en ik moet zeggen dat dit écht volledig achter deze keuze sta. Er is alleen nog één ding dat ik graag zou willen uitproberen en dat is: vegan zijn en daarom doe ik mee aan de Vegan Challenge van april! Deze challenge begon op 1 april en per 30 maart leef ik als vegan. In dit dagboek houd ik een weekoverzicht bij met de producten dat ik heb gekocht, wat ik heb gegeten en de verschillen met vegetariër zijn. Spoiler alert: het voelt nu al als de beste keuze ooit.

 Zaterdag 1 april

Ontbijt

Als ontbijt eet ik normaal gesproken altijd een volkoren boterham met roomboter en kwinkslag. Roomboter en kwinkslag vallen hier al af (waar ik later achter kwam – veel huismerken hebben een vegan variant, yay!). Wat is een alternatief?

100% havermoutvlokken met plantaardige melk. En oh wow, de wereld van plantaardige melk is groot. Er is zo ontzettend veel keuze en helemaal als beginnend vegan is het zoeken naar welke het beste past bij jouw wensen. Hier heb ik Provamel Rijst-Kokos-Ananas melk dat ik heb gekocht bij EkoPlaza en WOW, deze is echt ónwijs lekker door de havermout! Een minpuntje, het kost €3,29 en je haalt er 4 koppen van 250ml uit, dus 4 ochtenden aan ontbijt.

Snacks

Als snack had ik een Pink Lady appel, wat rozijntjes en druiven.

Lunch

Ik had nog wat quinoa over van de vorige dag met avocado, maïs en zwarte bonen. Onwijs lekker! Wanneer ik de volgende keer het gerecht maak zal ik deze zeker delen.

Diner

Dit. is. verrukkelijk! En de cream die je bovenop ziet is simpelweg gemaakt van cashewnoten en water. Wanneer je dit puur eet niet zo heel erg lekker, maar over deze bloemkoolcurry was het zeer geslaagd! Klik hier voor het recept.

Zondag 2 april

Ontbijt

Voor ontbijt had ik weer de Brinta havermout samen met de Provamel Rijst-Kokos-Ananas melk. Hier kan ik nog wel aan wennen! Daarnaast had ik een sinaasappel-kiwi sapje gemaakt, yum!

Lunch

Muesli met sojayoghurt van Aldi. De yoghurt vind ik echt een no-go, eveneens als de ongezoete Amandelmelk, ook te koop bij Aldi. Ik had zo gehoopt dat deze goed van smaak waren maar helaas. Het is voor nu nog even zoeken naar een ander alternatief. Zelf wil ik ook niet té veel soja benutten en kies voor melk dan liever al sneller voor een andere plantaardige zuivel variant.

Daarnaast had ik nog een volkorenboterham met Muhammara van Maza – en woaaaah dit is écht lekker en neem ik nu ook dagelijks mee naar school.

Snacks

Pink lady appel, gekookte sojabonen.

Diner

Deze heerlijke kikkererwten curry met couscous van de officiële website van de Vegan Challenge. Ik moet nog even leren foto’s maken, dit vergeet ik nog wel eens! Oops. Weer zo’n succesvol gerecht.

Maandag 3 april

Ontbijt

Afgelopen week was het diepvriesfruit bij AH in de aanbieding en die had ik daarom ook aangeschaft omdat dit mij onwijs lekker leek door de havermout en yes, score! Het is ook snel gesmolten waardoor je bijna niet in de gaten hebt dat het bevroren is geweest. De havermout heb ik aangemaakt met Trader Joe’s ongezoete amandelmelk van Aldi en vond ik helaas niet lekker. Maar dan ook echt niet lekker :’).

Lunch

Ik had honger en had 2 volkorenboterhammen mee naar school – één met Tartex Champignon spread en de ander met Maza Muhammara. Toen ik thuis kwam had ik nog Muesli fruit and nut van Aldi gemengd met de sojayoghurt van Aldi. Helaas moet ik beide even opmaken… weggooien is zonde! Maar ik ga het ook zeker niet opnieuw kopen.

Snack

2 el lijnzaadolie, kiwi, ananas en pink lady appel. De lijnzaadolie neem ik in voor omega-3, soms puur en soms ook over mijn salade of gerecht. De olie is niet geschikt om in te bakken!

Diner

Dít ziet er vies uit, lol. Het was trouwens wel erg lekker, haha! De spaghetti is nieuw te koop bij Deen en is gemaakt van zwarte bonen waar veel eiwitten in zitten. Aparte smaak, maar best lekker! Het gerecht zelf is een recept uit Metro, ik heb alleen een Madam Jeanette peper gebruikt en diepvriesspinazie omdat dit nog in huis was.

Dinsdag 4 april
Ontbijt

De laatste Brinta havermout met de Aldi amandelmelk, yay, want hij is op! Ik moest echter wel een theelepel suiker toevoegen naast de eetlepel blauwe bes/framboos diepvries mix van AH. Dat is nu weer jammer.

Lunch

Het begint saai te worden, 2 boterhammen – 1 met Tartex Champignon en de ander met Maza Muhammara. Ik vind het zelf het makkelijkst en eigenlijk nog goedkoopste oplossing om mee te nemen naar school.

Snack

2 kiwi’s en een pink lady appel én 2 grote el Indian Winter ijs van Professor Grunschnabel. Te koop bij AH XL én vegan! Ik had ook nog 2 repen chocolade meegenomen van het merk Veganz, een aardbei variant waar ik al wat van gesnoept had (was gewoon lekker) en een kokosvariant. In Duitsland zit dus een hele vegan winkel van Veganz. Ik heb besloten dat ik daarnaartoe wil gaan.

Diner

Een recept uit het Vegalicious kookboek van Alice Hart met gegrilde aubergine, maar dan met een eigen draai eraan. Was errrrug lekker! Ik ben gek op gegrilde aubergine.

Woensdag 5 april
Ontbijt

Brinta havermout met Spelt Dream van het merk Rice Dream. Yummm, deze is lekker! Laat het nu ook in de aanbieding zijn bij Deen 😉 je moet gewoon heel erg goed op de aanbiedingen letten met dit soort aankopen omdat het van zichzelf al vrij prijzig is. Helemaal als je het met zijn tweeën gebruikt.

Lunch

Voor lunch had ik ‘Al­pro Plant­aar­di­ge va­ri­a­tie op yog­hurt na­tu­rel’, deze vond ik heel erg lekker én een vooruitgang van de Aldi variant. Als muesli had ik Muesli Fruit and Nut van Aldi, deze is een beetje boring van smaak. Het is mij opgevallen dat ik meer van een crunchy muesli houd, hehe.

Máár daarnaast had ik als drank een smoothie, yay! Bij AH verkopen ze van die diepvries smoothiemix bakjes en ik besloot het met 250ml Spelt Dream (toch een beetje zuinig doen, haha) te drinken ipv sinaasappelsap of ander zuivel. Het smaakte echt onwijs lekker en ben hier heel erg enthousiast over. Op de verpakking staat dat je er 3 smoothies uit haalt en wanneer je dit gelijk verdeeld klopt dat inderdaad! Ik heb er ook een schepje chiazaad bij gedaan.

Snack

Ik snackte een Pink lady appel mét pindakaas. Als je dat nog nooit hebt geprobeerd, doen! Het is echt onwijs lekker, haha. Daarnaast at ik ook nog een banaan.

Diner

Wéér zoiets lekkers! Een Vegan Ramen naar het recept van De Groene Meisjes. Als sambal had ik Zaanse Sambal – Cacao Nibs gebruikt en deze ook gebruikt ter marinade van de tofu. Deze sambal was zó ontzettend lekker! Er gaat ook Misopasta in, dat is vrij duur – hiervoor kan je als alternatief tomatenpuree mengen met sojasaus. Dit heb ik ook gedaan inclusief wat sambal. De wortel heb ik er niet rauw opgedaan omdat vriendlief allergisch is voor rauwe wortels. Ook heb ik de champignons op het begin meegebakken met de ui. Even opletten: als je Conimex sambal manis hebt – deze is niet veganistisch!

Donderdag 6 april
Ontbijt

Ik heb gelezen en opgezocht dat wanneer je zeker wilt weten of je voldoende IJzer binnen krijgt je het moet combineren met Vitamine C. Wanneer je namelijk bijvoorbeeld verse sinaasappelsap drinkt dat vol zit van Vitamine C, doet het de IJzerwaarde van je voeding dat je daarnaast eet stijgen x6! x6!!!! Dat is onwijs veel. Ik probeer het gewoon, perste 2 sinaasappels naast Brinta Havermout mét deze keer de Kokos-Rijst variant van Rice Dream. Ook prima zuivelalternatief!

Lunch

EkoPlaza Muesli Kokos-Cranberry met Soja yoghurt van Alpro. Lekker muesli! Er staat op de website alleen geen veganistisch kenmerk bij en ik kan niet vinden wat er niet veganistisch aan is. Als iemand dit weet, let me know! Daarnaast had ik ook nog 2 ontbijtcrackers spelt volkoren van Bolletje mar Tartex champignon en een met Muhammara.

Snack

Halve mango, wat snoeptomaatjes en de smoothiemix van AH met chiazaad en Spelt Dream plantaardig zuivel.

Diner

Ik was vergeten een foto te maken van het eten, dus deze is achteraf gemaakt vanuit de pan. Het is een onwijs simpel recept wat ik voorheen altijd met mascarpone maakte máár nu komt het – ik heb het vervangen met Kokosmelk én het is een winner! Voor dit recept heb ik 6 knoflooktenen gebruikt, 2 blik tomaat op sap, 1 blik kokosmelk en 4 chilipepers (afhankelijk van de scherpte die je hebt). Wat zout en doorroeren met schelpjespasta en klaar. Onwijs lekker, snel klaar en ook nog eens goedkoop! Zeker een aanrader.

Vrijdag 7 april
Ontbijt

Brinta havermout met Kokos-Rijst Rice Dream melk met daarnaast 2 perssinaasappels.

Lunch

1 volkorenboterham met Maza Muhammara.

Snack

Wortels met hoummous, wat snacktomaatjes, radijsjes én een Galia appel.

Dinner

Zoete aardappelsoep met linzen, cashewnoten, avocado en koriander! Weer een succesvol recept van De Groene Meisjes / Sprouted Kitchen. De koriander is diepvrieskoriander, te koop bij Albert Heijn. Onwijs handig en smaakt gewoon prima, alleen soms wat vervelend met het uithalen omdat het dan wat aan elkaar geplakt zit.

Conclusie

Deze week is mij enorm goed bevallen en ik moet zeggen dat ik mij er ook écht onwijs goed bij voel. Ik heb al veel alternatieven gevonden voor zuivel en er staat ook heel wat dressings en toppings genoteerd in mijn Google Drive (waar ik mijn recepten altijd in opsla). Zoals Vegan Parmezaanse kaas, Tofu Ricotta en Cashew Sour Cream. Ik houd je up to date met de gerechten dat ik voor diner heb gegeten + wat er goed en minder goed is gegaan!

Liefs, Shiralee

♥ Volg mij ook op  BloglovinInstagramFacebook | YouTube

5 Comments

  • Reply Anne-Marèl 8 april 2017 at 16:29

    Hey Shir,

    Wat leuk om te lezen. De amandelmelk is inderdaad matig van de Aldi, ik gebruikte hem ook wel eens maar dan alleen voor de smoothie. Gebruik ook wel eens rijstemelk maar ik weet niet of je dat dan wel mag :-). Dat recept van zaterdag ziet er echt chill uit. Wij proberen 1x in de week ook vega te eten en ik heb vorige week bij mn schoonmoeder vega paella gegeten met champignons, sperziebonen, paprika en olijven: erg lekker! Weet even niet meer waar het uit kwam. Super knap dat je dit probeert. Succes! X

    • Reply Shiralee 10 april 2017 at 08:56

      Rijstmelk gebruik ik inderdaad ook vaak! Ja het eten is echt onwijs lekker. Het is super leuk om te doen want je ontdekt veel meer nieuwe dingen eigenlijk. Echt goed dat mensen steeds bewuster worden! Oh wow, die paella klinkt echt nice! ;D Thanks!

  • Reply Rebecca 9 april 2017 at 12:05

    Oh hier haar ik heel veel inspiratie uit! Ik eet niet vegan en ben dit ook niet van plan, maar toch probeer ik het hier en daar toe te voegen. Hele goeie ideetjes geef je nu!
    Rebecca onlangs geplaatst…Outfit ➸ een overhemd combineren met sneakersMy Profile

    • Reply Shiralee 10 april 2017 at 08:56

      Goed om te horen! 😉 De recepten zijn echt de moeite waard om eens te proberen!

  • Reply Week 2 | Vegan Challenge | Shiralism 22 april 2017 at 07:19

    […] all! Zoals jullie vorige week al konden lezen ben ik begonnen met de Vegan Challenge. Week 2 is inmiddels ook al voorbij én natuurlijk ben ik de […]

  • Leave a Reply