Vegan shoarma met verse peterselie-knoflooksaus

Jongens, ik denk dat ik dé beste variant van echte shoarma heb kunnen nabootsen. Sterker nog, hij is nog een stuk lekkerder ook. Voorheen deed ik gewoon wat falafel en verse andijvie op een pitabroodje met een eigen gemaakte knoflooksaus maar dít. Nee, echt, ik vind ‘m geniaal (en zelfs de omnivoren thuis vinden het lekkerder, haha). Vandaag deel ik het recept met jullie!

Wat ik dus heb opgemerkt is dat wanneer veel mensen denken dat ze vlees missen, is dat ze vooral de structuur van het vlees missen. Dit gerecht kan je daarom makkelijk met je omnifriends eten, want de structuur is there. Ik vond het eigenlijk een beetje eng, omdat de plantaardige kipstukcjes er ook uit zien als echte blokjes kipfilet. Maar voor dit gerecht was het onwijs lekker.

Op zoek naar plantaardige kipstukjes waarvan ik dacht dat ze bij de Aldi te koop waren, waren deze dus niet meer vegan. Echt balen! Gelukkig zit er bij ons een Deen om de hoek die Vivera verkoopt. Deze stukjes zijn wél volledig plantaardig. Ik weet dat De Vegetarische Slager ook vegan kipstuckjes verkoopt, ik heb alleen (nog) geen ervaring met deze.

Ingrediënten voor 4 personen:
– 1 ui, fijngesnipperd
– 2 pakken plantaardige kipstukcjes, nog iets fijner in reepjes gesneden
– 3 – 4 el Verstegen kruidenmix voor shoarma
– 2 rode puntpaprika’s, in blokjes gesneden
– 1,5 pak kastanjechampignons, in plakjes gesneden

Voor de saus:
– 5 – 6 el Remia Mayolijn* (of een andere vegan Mayonaise)
– 2 tot 3 tenen knoflook, fijngeperst
– 1 el citroensap
– verse peterselie naar smaak

Serveren met sla en pitabroodjes (of Turks brood).

Bereidingswijze:

1. Bak in een wok of grote pan de ui glazig en voeg de plantaardige kipstukcjes toe samen met de Verstegen kruidenmix voor shoarma**
2. Voeg vervolgens de puntpaprika’s toe samen met de champignons. Laat het geheel zo’n 10 minuten bakken, tot alles goed gaar is.
3. Maak in de tussentijd de pita’s klaar in de oven of de grill.
4. Voor de saus meng je de mayonaise met de knoflook, citroensap en verse peterselie*
5. Haal wat bladeren van de sla, was deze en maak ze iets fijner.
6. Wanneer alles klaar is meng je in het brood wat sla, de shoarmamix en de knoflooksaus.

Eetsmakelijk!

Notities:
* Wanneer je de saus te ‘mayo-achtig’ vindt, kan je het altijd mengen met 1 á 2 el sojayoghurt (voorheen gebruikte ik hiervoor altijd crème fraîche, maar de yoghurt is hiervoor een perfecte vervanger).
** Wat handig is aan deze kipstukcjes is dat ze heel snel ‘gaar’ zijn en je dus al snel kunt proeven of de kruidenmix naar smaak is of je nog wilt toevoegen.

Print Friendly, PDF & Email

2 Comments

  • Reply Nicole 4 augustus 2017 at 17:10

    Oeh wat lekker dit. Ziet er heel erg goed uit!

  • Reply Jeannet 22 augustus 2017 at 17:48

    Super lekker !

  • Leave a Reply