Mijn 4 go-to vegan ontbijtjes

Ontbijt. Ik vond het altijd een van de lastigste dingen. Nooit eerder ben ik gek geweest op brood, het is alleen verdomd makkelijk. Ik merk dat ik het zelf ook niet zo goed doe op brood en nu ik op mijzelf woon ben ik meer gaan experimenteren met ontbijt. Vandaag deel ik mijn 4 go-to ontbijtjes!

1. Havermout met muesli

– 50g havermout

– 10g gebroken lijnzaad

– 1/3 el cacaopoeder

– snufje kaneel

– 180ml ongezoette sojamelk

Toppings: blauwe bessen en cruesli en/of kokossnippers

Bereidingswijze

1. Meng de havermout, gebroken lijnzaad, cacaopoeder en kaneel in een pannetje en warm dit met sojamelk (of een andere plantaardige melk).

2. Wanneer het prutje is opgewarmd giet je alles in een kom en serveer je het met diepvries blauwe bessen, cruesli en/of kokossnippers.

2. Smoothie met havermout en gebroken lijnzaad

– 200ml ongezoette sojamelk

– 100g smoothiemix (zomerfruit of aardbei/blauwe bes/banaan)

– 20g havermout

– 10g gebroken lijnzaad

Voor variatie 1 of 2 blokjes diepvriesspinazie.

Bereidingswijze

1. Meng de melk, smoothiemix, havermout en gebroken lijnzaad in de blender tot alles is gepureerd. Voeg voor variatie 1 of 2 blokjes diepvriesspinazie toe. Wanneer het te dik is meer plantaardige melk toevoegen.

3. Smoothiebowl

– 100g zomerfruit diepvries

– 150ml ongezoette sojamelk

Toppings: kiwi, cruesli, havermout, gebroken lijnzaad en kokossnippers

Bereidingswijze

1. Giet het zomerfruit met sojamelk in de blender tot alles goed is gepureerd. Als het nog te dik is, giet er dan nog wat melk bij. Maar let op: niet te veel, want een smoothie bowl lepel je uit en drink je niet op! šŸ˜‰

2. Wanneer alles gepureerd is giet je alles in een kom en serveer je het met toppings naar keuze. Mijn favoriet: blauwe bessen (diepvries), kiwi, cruesli, havermout, gebroken lijnzaad Ć©n kokossnippers.

4. Banaan/havermoutpannenkoeken

Voor 4 stuks (2 bewaar ik altijd voor volgende dag):

– 1 banaan

– 1 kop ongezoette sojamelk

– 1 kop havermout

– 10g gebroken lijnzaad

– 1 zakje vanillesuiker

– snufje kaneel

– snufje nootmuskaat

Toppings: diepvries blauwe bessen of frambozen, agavesiroop

Bereidingswijze

1. Meng alle ingrediƫnten in een blender tot alles is gepureerd.

2. Warm een koekenpan op met een klein beetje olie of vegan boter en bak vervolgens je pannenkoekjes klaar (het zijn kleine pannenkoekjes, ik doe meestal ong. 1 opscheplepel per pannenkoekje. Daar haal ik er dan 4 uit.)

3. Serveer je pannenkoekjes met wat agavesiroop en diepvries blauwe bessen of frambozen.

Eetsmakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *