yoga beginnen

INNER BEAUTY | Where to start: breng yoga in je leven in 7 stappen

Een aantal maanden geleden kreeg ik een leuke mail van Lisanne in mijn inbox waar zij vertelde over haar ervaring met een gezonde nieuwe levensstijl waar yoga een grote rol bij speelt. Zij vroeg mij of ik het zag zitten om haar een artikel te laten schrijven voor mijn blog over yoga, ook omdat ikzelf bewust bezig ben met voeding nadat ik vegetariër ben geworden. In de tussentijd dat Lisanne en ik heen en weer hebben gemaild, is er bij mij zelf ook heel wat veranderd. Je kan zeggen dat Lisanne hier een grote rol in heeft gespeeld! Hier wil ik graag een vervolg op geven om de serie ‘Inner Beauty’ het leven in te roepen met als eerste: het gastartikel van Lisanne – Where to start: breng yoga in je leven in 7 stappen.

We hebben allemaal wel eens gehoord van yoga, of dit nu via een bekende, een affiche in de stad of een proefles bij de sportschool is. We weten waarschijnlijk ook allemaal dat yoga super healthy voor lichaam en geest is en misschien denk je wel stiekem dat yoga jou heel veel goeds kan brengen. Maar waar moet je beginnen als je nog geen enkele ervaring hebt met yoga? Hieronder vind je een aantal stappen die je kunt nemen om yoga toe te laten in jouw leven. Durf jij de stap te zetten?

Stap 1: Stilstaan bij jezelf
In de moderne westerse wereld waarin we leven, draait het vaak om presteren en het liefst zo goed en snel mogelijk waardoor we onszelf graag op de laatste plek zetten. Vandaag de dag is de mening van een ander over jou en wat voor prestaties je levert voor veel mensen belangrijker dan de eigen gezondheid. Heb je ook wel eens beseft tijdens een vakantie wat er de afgelopen tijd allemaal gebeurd is? Stilstaan bij jezelf is belangrijk, het liefst iedere dag. Doe je de dingen die jij écht leuk vindt en wees eerlijk tegenover jezelf. Bepaal wat jouw doelen voor de korte termijn maar ook voor de lange termijn zijn en probeer erachten te komen waar jij verandering wilt aanbrengen in je leven. Ben je helemaal tevreden met je leven? Super goed! Maar ook dan heb je doelen die je wilt behalen.

Stap 2: Yoga begrijpen
Voordat je je ergens volledig op kunt richten, heb je altijd een basis aan kennis nodig. Yoga betekent letterlijk ‘juk’ in het de Oudindische taal Sanskriet. Een juk verbindt twee delen met elkaar wat in de wereld van yoga gaat over het verbinden van lichaam en geest. Door tot jezelf te komen, kun je rust vinden en de oplossingen vinden voor uitdagingen in jouw dagelijkse leven. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen problemen, struggles of uitdagingen en zoekt op een eigen manier naar een oplossing. Soms lukt dat, maar in veel gevallen lukt dat ook niet en zorgt dat voor een opeenstapeling wat uiteindelijk resulteert in stress, lichamelijke of geestelijke problemen. Omdat de meeste problemen voortkomen uit het geestelijke gedeelte, kan yoga voor veel mensen de perfecte uitkomst bieden.

Er zijn heel veel soorten yoga, yogastudio’s, niveaus en mogelijkheden, maar één ding staat voorop: yoga is voor iedereen, geen uitzonderingen. Zodra je overtuigd bent dat je yoga in je leven wilt brengen, kun jij je weg daar naartoe vinden.

yoga

Stap 3: Bepaal waar jij behoefte aan hebt
Je bent al een heel eind op weg als je weet waar jouw knelpunten zitten en wat je doelen zijn. Probeer nu een stapje verder te gaan en erachter te komen waar jij behoefte aan hebt. Dit kan bijvoorbeeld rust en ontspanning zijn, maar ook lichamelijke uitdaging of het oplossen van een blessure, kwaal of aandoening. Als je weet welke behoefte je hebt, kun je op zoek gaan naar een yoga oplossing die voldoet aan jouw behoefte.

Stap 4: Een goede voorbereiding
Je bent er klaar voor! Of je nu gekozen hebt om rustig aan te beginnen en eerst tot jezelf te komen met behulp van mediteren, gaat voor een uitdaging en de basis yogastijl hatha onder de knie wilt krijgen, of verschillende stijlen wilt uitproberen om erachter te komen wat bij echt bij jou past: het is tijd om het denken om te zetten in doen. Een goed begin is het halve werk, dus zorg dat je jezelf voorbereidt op je eerste stap zodat je eerste ervaring niet kan tegenvallen door  een slechte voorbereiding. Als je echt overtuigd bent dat je yoga toe wilt laten in je leven, dan is een eigen yogamat geen overbodige luxe. Omdat je nog op ontdekkingsreis bent, kun je het beste een simpele maar goede yogamat kopen waar je je geen buil aan valt. Als je er later achter komt dat je een andere mat nodig hebt, dan heeft je eerste mat je de weg gewezen naar je uiteindelijke mat en kun je vanaf daar een lange tijd genieten van je nieuwe aankoop.

Ben je van plan om te beginnen met enkele rustgevende meditaties om eerst tot jezelf te komen? Dan kun je kiezen voor een handdoekje, de kale en harde vloer, een yogamat of een zacht meditatiekussen waarmee je je favoriete kamer een leuke extra aankleding kunt geven.

Stap 5: Zet de stap
Met alle kennis en producten op zak, ben je perfect voorbereid om de stap naar je eerste yogasessie of meditatie te zetten.

Als je hebt gekozen voor een meditatie dan is de kans groot dat je eerst thuis aan de slag gaat. Bedenk eerst bij welke ruimte jij je het prettigst voelt, en zorg voor een fijne sfeer in deze kamer. Steek bijvoorbeeld een geurkaarsje aan, dim de verlichting, zorg voor een prettige temperatuur en zet rustgevende muziek op. Zoek een lekker plekje op je mat, kussen of handdoek en begin eens met een korte sessie van 10 minuten (zet een wekkertje!) waarbij je al je gedachten langs laat komen zonder ze weg te stoppen. In het begin komt het vaak voor dat je onrustig bent, geef vooral dan niet op maar concentreer je op je ademhaling en probeer je rust te vinden. Je zal merken dat je na een aantal sessies steeds meer rust vindt en meer en meer tot jezelf komt.

Ga je voor yoga? Bepaal dan eerst of je zelf thuis aan de slag wilt gaan of dat je je prettiger voelt in een groep onder begeleiding van een ervaren docent in een sportschool of yogastudio. Met behulp van een tablet, smart tv of je smartphone kun je de uitdaging thuis aangaan dankzij de zeer fijne yoga kanalen op YouTube van bijvoorbeeld Ekhart, KinoYoga of Yoga with Adriene (deze video van Adriene is speciaal voor beginners). Kies ook weer een prettige ruimte uit en zorg voor de juiste sfeer. Om de dag (of iedere dag als je dat prettiger vindt) een sessie van 20 minuten is in het begin meer dan voldoende om mee te beginnen.

Vind je het prettig om de juiste begeleiding te krijgen en direct vragen te kunnen stellen aan een ervaren yogi of yogini? Dan is een yogastudio geschikt voor jou. Het fijne aan deze keuze is dat je vanzelf een yogabeleving meekrijgt omdat je jezelf in een yogawereld waant door de studio, de docent en de andere personen om je heen die op dat moment alleen met yoga bezig zijn. Minder kans op afleiding en je kunt ook nog eens leren van anderen! Veel studio’s bieden een strippenkaart aan waardoor je niet direct een abonnement hoeft af te sluiten en je bent altijd welkom voor een proefles. De meeste yoga docenten zijn heel erg vriendelijk en vinden het leuk dat je yoga wilt toelaten in je leven, je hoeft jezelf dus niet onzeker te voelen.

Stap 6: Bouwen aan je eigen practice
Heb je de smaak te pakken en blijkt dat yoga voor jou gemaakt is? Dan is het tijd om toe te werken naar je eigen practice. Kies de frequentie, de stijl en de oefeningen die jij het prettigst vindt, en bouw een structuur op die je een tijd lang volhoudt. Als je thuis yoga beoefent, voeg dan af en toe een nieuwe oefening toe aan je practice en verleng je sessies. Als je in de studio yoga beoefent, kun je net zolang doorgaan totdat je vindt dat je de les volledig kunt meedoen. Als het niveau te makkelijk voor je wordt en je toe bent aan een nieuwe uitdaging dan kun je switchen naar een gevorderd niveau of zelfs een geheel nieuwe yogastijl. Sky is the limit!

Stap 7: Be happy and smile 🙂

Liefs, Lisanne

2 Comments

  • Reply Rachel Kromdijk 23 februari 2017 at 15:54

    Wat een super handig artikel! Binnenkort schrijft ze ook een artikel op mijn blog!

  • Reply Charel 24 februari 2017 at 20:09

    Wauw prachtig zeg! Heerlijk om je even helemaal te kunnen ontspannen.

  • Leave a Reply